اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

در بسیاری از منازل اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود یا اینکه به سختی تخلیه شده و حتی ممکن است از کنار سیفون ظرفشویی و خروجی ماشین لباسشویی به بیرون نشتی داده که این مساله موجب دردسرهایی شده و کارهای روزمره در آشپزخانه را نیز مختل میکند.

سینک های ظرفشویی از یک, دو یا سه لگن تشکیل شده و بعضا یک سینی نیز دارند که برای شستشوی ظروف و مواد غذایی استفاده شده و به همین دلیل برای انتقال پساب و فاضلاب حاصل از شستشو نیاز به یک سیستم لوله کشی و اتصالات وجود دارد. در ضمن برای جلوگیری از ورود بوی بد فاضلاب به محیط در این تجهیزات یک سیفون یا شترگلویی تعبیه میشود.

از آنجا که همراه با آب ممکن است, ذرات ریز و درشتی به سمت خروجی فاضلاب حرکت کند, ممکن است, بعضا تخلیه اب و فاضلاب سینک با مشکلاتی نظیر نشتی یا گرفتگی مواجه شود. جمع شدن آب پشت سینک ظرفشویی میتواند دلایل زیادی داشته باشد که در ادامه به علت اینکه اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود.

اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

چرا اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

به طور کلی عواملی که مانع از تخلیه سریع سینک ظرفشویی میشوند, به شرح زیر است:

1- جمع شدن ذرات ریز و درشت در مسیر سیفون ظرفشویی

2- نصب غیر استاندارد سیفون ظرفشویی

3- شکستگی و خرابی قطعات سیفون یا وجود نقص در آنها

4- گرفتگی لوله فاضلاب اصلی آشپزخانه

به غیر از موارد 2 و 3 تمیز کردن مرتب لوله های زیر سینک ظرفشویی میتواند, از گرفتگی های سیفون و لوله فاضلاب جلوگیری کند. تمیز کردن سیفون سینک ظرفشویی علاوه بر افزایش سرعت تخلیه, از بوی بد نیز جلوگیری کرده و همچنین احتمال سرعت گرفتگی را کاهش میدهد.

لطفا بخوانید:  تعمیر کف سرویس بهداشتی

یک گرفتگی جزیی و ذره ای هر چند ناچیز ممکن است به تدریج, تبدیل به یک گرفتگی بزرگ شده و به خصوص پس از شستشوی گوشت و تخلیه مواد غذایی روغن دار که دارای مقدار زیادی مواد چرب و ژلاتینی است این اتفاق بسیار اتفاق میفتد.

اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود

بالا آمدن کف از سینک ظرفشویی

بالا آمدن کف از سینک ظرفشویی یکی از نشانه های گرفتگی های ریز و درشت در مسیر خروجی سیفون یا لوله اصلی فاضلاب سینک ظرفشویی است. در شرایطی که شما در حال شتسشوی ظروف با مایع ظرفشویی هستید, آب به سختی از منافذ موجود عبور کرده و آنچه باقی میماند, کف است. با ادامه این وضعیف کف از زیرآب و لوله های سینک به سمت بالا صعود میکند. اگر شامه قوی داشته باشید, ممکن است که بویی نامطبوع فاضلاب را نیز حس کنید.

هواگیری سینک ظرفشویی

معمولا به دلیل ساختار لوله کشی و نصب سیفون سینک, هواگیری سینک ظرفشویی انجام نمیشود, چرا که به دلیل وجود سوراخ و سمبه های بسیار در سیفون, هوا امکان حبس شدن در سیفون را ندارد.

در آوردن اشیا از لوله

جمع شدن آب پشت سینک ظرفشویی

اگر خروج فاضلاب از هر دو سمت و سینی آن کند بوده و اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود , احتمالا گرفتگی مربوط به سیفون و بعد از سه راهی سیفون بوده و یا گرفتگی در لوله فاضلاب اصلی وجود داشته باشد. البته احتمال چسبیدن خرطومی به دیوار نیز در این شرایط وجود دارد.

اما اگر از یک خروجی سینک, آب راحت خارج شده و از سمت دیگر آب تخلیه نمیشود, احتمالا دلیل گرفتگی وجود رسوب و آشغال در زیرآب سینک است.

صدای آب در سینک ظرفشویی

صدای آب در سینک ظرفشویی میتواند نشانه گرفتگی باشد,  یکی از علایمی که اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود, همین مساله است. هنگامی که آب و فاضلاب به یک مجرای باریک میرسند, تخلیه به سختی انجام شده و همین مساله موجب ایجاد صداهایی خاص در لوله ها میشود. هر چند که به طور قطعی نمیتوان گفت اما تا حدودی میتوان آنرا نشانه ای از گرفتگی قلمداد کرد.

علت برگشت آب از لوله فاضلاب ظرفشویی

علت برگشت آب از لوله فاضلاب ظرفشویی در هنگامی که اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود, همین مساله است. البته بعضا ممکن است از محل نصب خرطومی به دیوار آب فاضلاب برگشت بخورد و از محل اتصال لوله خرطومی آب نشتی دهد که این مساله احتمالا ناشی از گرفتگی لوله اصلی است.

آب دادن زیر سینک ظرفشویی

علت آب دادن زیر سینک ظرفشویی نیز میتواند به دلیل گرفتگی لوله و سیفون, پس زدن آب, شکستگی از لوله اتصالات و یا له شدن واشر های آب بندی سیفون ظرفشویی قلمداد شود.

روش های رفع گرفتگی سینک ظرفشویی

برای رفع گرفتگی راه آب سینک ظرفشویی ابتدا بایستی بررسی کنیم تا عامل اصلی اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود را تشخیص دهیم. برای اینکار بهتر است ابتدا راحت ترین کار یعنی چک کردن مسیر لوله های خروجی سینک را مورد واکاوی قرار میدهیم.

کارشناسان استفاده از اسید و محلول های شیمیایی به خصوص انواع قوی آنرا برای سینک ظرفشویی مناسب نمیدانیم.

یکی از مهمترین دلایل گرفتگی سینک نصب نادرست لوله های سیفون از زیرآب تا خرطومی است. نحوه قرار گرفتگی خرطومی در امتداد طولی لوله فاضلاب است و اگر این دهانه خرطومی به بدنه لوله یا اتصالات عمود باشد, ممکن است پس از مدتی با جمع شدن رسوبات چرب و ته مانده غذا و میوه یا مو به طور کلی موجب انسداد سیفون یا خروج آب از سینک به کندی شود.

پس از بررسی مواردی این چنینی بهتر است, مخزن سیفون ظرفشویی باز شده و در محلی غیر از آشپزخانه(مثل حیات یا توالت) کاملا تمیز شود. این کار بایستی حداقل سالی یکبار انجام شود, چرا که جدای از گرفتگی موجب زدودن رسوبات, بو و آلودگی های احتمالی میشود. این رسوب گرفتگی ممکن است در قسمت زیرآب سینک ظرفشویی خصوصا سینک های آشپزخانه دولگنه فانتزی پیش آمده, که در این صورت بایستی این قطعه از سیفون هم بایستی تمیز شود.

در صورت جمع شدن آب در یکی از لگن های سینک ظرفشویی, احتمالا زیراب سینک گرفتگی دارد که بایستی از یک پیچ گوشتی دوسو یا سکه اقدام به بازکردن راه آب سینک؛ شستشوی آن و نصب مجدد زیراب سینک کنید.

شاید بتوان گفت که علت گرفتگی سینک ظرفشویی در نیمی از انواع گرفتگی های آشپزخانه موارد فوق باشند, اما اگر با این انجام این 2 کار یعنی چک کردن خرطومی ظرفشویی و تمیز کردن سیفون ظرفشویی کار به نتیجه نرسید, بایستی به سراغ علت سوم که یکی از شایع ترین موارد گرفتگی لوله آشپزخانه است, برویم. این روش یکی از موارد پرتکرار اب سینک ظرفشویی تخلیه نمی شود, بوده و معمولا با استفاده از فنر لوله بازکنی رفع میشود.


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button