لوله کشی ساختمان | انواع لوله کشی

لوله کشی ساختمان

اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان لوله کشی فاضلاب ,آب و شوفاژ .

تلفن : 09129242783

با پیشرفت انسان در همه ابعادی که بشر با آنها زیسته وکار میکند , لوله کشی ساختمان ها نیز از گذشته تا کنون تغییرات زیادی نموده اند که در ادامه علاوه بر تشریح انواع لوله کشیها به ذکر وظایف و چگونگی اجرا آنها میپردازیم .

در اینجا منظور از لوله کشی ساختمان بیشتر لوله کشیهای ساختمانهای مسکونی , تجاری و اداری است و در قسمتی دیگر به لوله کشی صنعتی و کشاورزی میپردازیم .

انواع لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب سرد و گرم 

لوله کشی فاضلاب

لوله کشی سیستمهای گرمایشی

لوله کشی تجهیزات سرمایشی

لوله کشی گاز ساختمان

        لوله کشی آتش نشانی یا اطفای حریق

لوله کشی تهویه مطبوع 

قیمت لوله کشی ساختمان

تقریبا میتوان گفت که موارد بالا به اضافه تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز در سیستمهای حرارتی و برودتی و تهویه اجزای تاسیسات مکانیکی یک ساختمان را تشکیل میدهند که با اضافه کردن تاسیسات الکتریکال مجموعه تاسیسات یک ساختمان تکمیل میشود .

اجرا و خدمات لوله کشی ساختمان در هربخش حاوی نکات و ویژگیهای خاص خود است و مهارت خاصی میطلبد. حال در اینجا با شرح وظایف و جزییات این نوع لوله کشی اجرا و تعمیرات و بایدها و نبایدهای هرقسم لوله کشی را برای شما سروران بازنویسی میکنیم .

لوله کشی آب

لوله کشی آب وظیفه رساندن آب از یک منبع تغذیه به مصرف کننده ها  را عهده دار میباشند . منبع تغذیه آب میتواند کنتور شهری باشد یا چاه آب , میتواند مخزن ذخیره آب باشد یا پمپ تحت فشار و یا بوستر پمپهای آب ساختمان .

در لوله کشی ساختمان پس از نصب کنتور و قراردادن شیرفلکه اصلی که برعهده سازمان اب است بلافاصله بایستی یک شیر یکطرفه نصب شود تا از برگشت آب به آنسوی کنتور و محاسبه مجدد آب جلوگیری شود .

دربرخی ساختمانها حجم و بهای آب مصرفی به ناگاه بالا میرود و مالک و استفاده کنندگان گمان میکنند که علت افزایش مصرف آب خرابی  ترکیدگی لوله کشی ساختمان است , درحالیکه خرابی شیرسوپاپی پس از کنتور آب نیز میتواند یکی از دلایل افزایش آب مصرفی باشد .

در لوله کشی پمپها نیز باید یک شیریکطرفه نصب شود . مصرف کننده ها نیز اغلب شیرهای آب و تجهیزات گرم کننده آب سرد و تبدیل به آب گرم مانند موتورخانه مرکزی یا پکیج شوفاژ .

رساندن آب توسط لوله کشی ساختمان در بخش آب باید به گونه ای صورت بگیرد که تحت یک فشار و دبی استاندارد و درشرایط بهداشتی به مقصد برسد .

فشار در لوله کشی آب باید طوری توزیع شود که بین اولین شیرمصرفی تا آخرین شیر مصرفی اختلاف فشار فاحشی وجود نداشته باشد .

خدمات لوله کشی ساختمان

لوله کشی فاضلاب

آبهای کثیف حاصل از شستشو و فضولات انسانی باید به طریقی به خارج از محیط زندگی هدایت شوند . انتقال این مخلوط مایعات و جامدات که علاوه براینکه بوی نامطبوعی دارند و بیماریزا هستند ,توسط سیستم لوله کشی فاضلاب انجام میشود.

در لوله کشی ساختمان لوله کشی آب و فاضلاب و با توجه به یکدیگر انجام میشوند . تقریبا میتوان گفت که هرنقطه ای که لوله کشی آب انجام میشود, بایستی لوله کشی فاضلاب نیز صورت بگیرد.

قطورترین لوله ها در لوله کشی ساختمان معمولا لوله های فاضلاب هستند که به دلیل اینکه با مواد حاوی آن توسط شیب بندی و نیروی جاذبه به خارج از محیط زیست افراد بایستی با رعایت محاسبات استاندارد انجام شوند .

اجرای لوله کشی فاضلاب از گذشته تا به امروزه با لوله اتصالات متفاوتی انجام میشده است. در گذشته با مصالح ساختمانی اقدام به هدایت فاضلابها به سمت چاه میکردند و ساخت خانه های جدید لوله های سربی و چدنی برای لوله کشی فاضلاب استفاده میشد .

اما بدلیل قیمت نسبتا بالا و سخت بودن اجرا و تعمیرات احتمالی لوله کشی ساختمان و با اختراع و گسترش صنایع پلیمری لوله های PVC به بازار عرضه شد که با نام تجاری لوله اتصالات پلیکا شناخته میشود .

لوله های پلیکا با چسب به یکدیگر متصل میشوند. در دهه گذشته نیز لوله اتصالات پلی اتیلن و پوش فیت برای لوله کشی فاضلاب تولید شد که مقاومت بیشتری نسبت به لوله کشی پلیکا دارد اما هرکدام مزایا و نقایص خود را دارند .

مثلا لوله کشی ساختمان با پلی اتیلن در آمریکا به دلیل جوش لب به لب استاندارد ندارد و آنها معتقدند که لوله های فاضلاب باید سوکتی متصل شوند.

تاریخچه لوله کشی ساختمان

درگذشته با ایجاد زهکشی در ساختمان پسابها را به خارج از ساختمان هدایت میکردند و با انقلاب صنعتی اینکار با لوله اتصالات چدنی و سربی انجام میشد .

واژه Plumber یا Plumbery که در زبان انگلیسی به معنی لوله کشی است و دراصطلاح لغوی سربکار ترجمه میشود نیز ریشه در همین نوع لوله کشی داشته و اینکه در گذشته برای هدایت آب باران پشت بامها از سرب به عنوان ماده اولیه این لوله ها استفاده میشده است.

در حال حاضر برای لوله کشی فاضلاب ساختمانها از لوله اتصالات پلیکا لوله اتصالات پوش فیت , پلی اتیلن و به ندرت از چدن استفاده میشود . بعد از انتخاب سایز مناسب و شیب بندی , بست کاری و متصل کردن لوله و اتصالات به یکدیگر نقش مهمی در لوله کشی ساختمان در بخش فاضلاب نقش پررنگی ایفا میکند .

یک شیب بندی نامناسب در لوله کشی فاضلاب میتواند موجب گرفتگی لوله های فاضلاب شود . نحوه چیدمان سرویسهای بهداشتی و آشپزخانه نقش مهمی در انتخاب محل رایزر یا لوله اصلی فاضلاب دارد .

نقشه لوله کشی ساختمان بهترین راه برای عدم استیصال یک لوله کش ساختمان است و اینکه درآینده لوله کشی ساختمان دچار مشکلات نشود. در ساختمانهای بلندمرتبه تهیه و ارایه نقشه لوله کشی ساختمان بصورت کاعذی یا سی دی و فایل پس از انجام لوله کشی برای خرابیهای احتمالی آینده و آگاه بودن لوله کشی که قصد تعمیرات دارد , الزامی است .

لوله کشی شوفاژ

لوله کشی شوفاژ یا سیستمهای گرمایشی بمنظور رساندن آبگرم از یک مولد حرارتی به تبادل کننده های حرارتی میباشند. مولدهای حرارتی نظیر موتورخانه های مرکزی و پکیجهای شوفاژ هستند.

این نوع سیستمهای حرارتی  با گرمکردن آب شوفاژ و پمپاژ آن به داخل سیستم لوله کشی شوفاژ و رساندن این گرما به متبادل کننده ها سبب گرم کردن محیط ساختمان در فصول سرد سال میشوند .

تبادل کننده ها نیز وسایلی هستند مانند رادیاتورها , سیستمهای گرمایش از کف , فن کویلها که گرمای آب درون خود را به هوای محیط مبادله میکنند. لوله کشی شوفاژ در دهه های گذشته با استفاده از لوله اتصالات فولادی سیاه و یا به ندرت گالوانیزه سفید انجام میشد .

درحال حاضر بیشتر لوله کشی های گرمایشی به لوله های پلیمری تک لایه, کامپوزیتی یا فویل دار و لوله های پنج لایه صورت میگیرد. لوله کشی شوفاژ را از لحاظ مبدا و مقصد و طول مسیری که آب در آن گردش میکند میتوان به دونوع لوله کشی پکیج و لوله کشی موتورخانه تقسیم بندی نمود .

معمولا طول مسیر لوله کشی پکیج بسیار کوتاه تر از مسیری است که آب در سیستم لوله کشی شوفاژخانه گردش میکند و بهمین دلیل در سیستمهای لوله کشی شوفاژ با موتورخانه از پمپهای برگشت شوفاژ قویتری استفاده میکنند .

مثلا ممکن است در یک ساختمان هفت طبقه آب شوفاژ علاوه بر انشعابات داخلی آب شوفاژ هفت طبقه که نزدیک به 25 متر میشود را باید طی کرده تا به رادیاتور برسد و اگر سرعت حرکت آب کندباشد یا پمپ مناسبی نداشته باشد , آب به رادیاتورهای مقصد به کندی رسیده و تا آنجا سرد میشود .

لوله کشی گاز

لوله کشی گاز برای رساندن گاز شهری از کنتور به مصرف کننده  هایی که اکثرا برای گرمایش یا پخت و پز استفاده میشود , انجام میگردد. بدلیل مخاطرات احتمالی در لوله کشی گاز ساختمان , مهمترین مساله ای که مدنظر لوله کش و بازرسان لوله کشی گاز قرار میگیرد , ایمنی لوله کشی و افرادی است که در آینده قرار است در آن ساختمان ساکن شوند .

لوله کشی گاز ساختمان اینروزها بیشتر برای گازرسانی به مشعل موتورخانه پکیج های شوفاژ , گاز خوراک پزی , فر آشپزخانه و آبگرمکنها صورت میپذیرد. لوله کشی ساختمان در قسمت گازرسانی ابتدا با درخواست از سوی مالک به شرکت ملی گاز صورت گرفته و پس از انتخاب و توافق با لوله کش گاز دارای تاییدیه انجام میشود .

لوله کشی تجهیزات سرمایشی

همانطور که از اسم این نوع لوله کشی پیداست , این نوع لوله کشی برای سیستهای برودتی و تهویه مطبوع ساختمان انجام میشود.

کولرهای گازی , چیلرها , سیستمهای داکت اسپلیت و مینی چیلر و هواسازها از دستگاههایی هستند که با این نوع لوله کشی کار میکنند. البته فن کویلهایی که علاوه بر گرمایش , سیستم سرمایش دارند نیز بایستی به سیستم لوله کشی سرمایشی متصل شوند .

اغلب این تجهیزات برعکس موتورخانه و پکیجها یک مولد سرمایشی دارند که با خنک سازی گاز ,آب یا سایر سیالات و انتقال آن از طریق لوله کشی به تبادل کننده سرمایشی موجب خنک سازی محیط میشوند.

ساده ترین این سیستمها کولرهای گازی هستند که با خنک کردن گاز فریون توسط کمپرسور و انتقال گاز خنک شده توسط لوله های مسی به پنل کولر گازی و باکمک یک فن تعبیه شده در پنل کولر گازی باد خنک را به درون محیط انتقال میدهد.

لوله کشی ساختمان آتش نشانی

درساختمانهای امروزی علاوه بر لوله کشیهایی که برای رفاه و آسایش ساکنین اجرا میشود , لوله کشی خاصی به منظور اطفای حریق در مواقع احتمالی که آتش سوزی اتفاق میفتد اجرا میشود .

لوله کشی آتشنشانی با لوله های گازی سیاه و جوشکاری اجرا شده و در یک مدار بسته , تحت فشار یک پمپ مخصوص و انشعابات پیشیبنی شده برای اسپرینکلرها و فایرباکس و شیرهای مخصوص استفاده برای آتشنشانان اجرا میشود .

در این نوع لوله کشی ساختمان که اغلب برای ساختمانهای بلندمرتبه اجباری است و جدیدا هم برای ساختمانهای بیش از چهارطبقه اعمال میشود بایستی پس از اجرای لوله کشی ,کل تاسیسات مربوطه به تایید کارشناسان و بازرسان مراجع ذی ربط برسد .

لوله کشی ساختمان اطفای حریق


Call Now Button