ترفندهای لوله کشی ساختمان

ترفندهای لوله کشی ساختمان

آموزش تعدادی از ترفندهای لوله کشی ساختمان

آشنایی با جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان

لوله کشی آب و فاضلاب , شوفاژ و گاز ساختمان

نصب و تعمیر شیرالات , رادیاتور و لوازم بهداشتی

نصب و تعمیرات موتورخانه شوفاژ و پکیج دیواری

خدمات لوله کشی ساختمان تهران پایپر شبانه روزی

ترفندهای لوله کشی ساختمان

آموزش ترفندهای لوله کشی ساختمان

ترفندهای لوله کشی ساختمان در هیچ کتاب و جزوه ای آموزش داده نشده است و صرفا تجربیاتی است که اکثر آنها با تجربه شخصی دوستانی که در زمینه اجرا و تعمیر لوله کشی و تاسیسات ساختمان فعالیت میکنند گرداوری شده است .

اولین نکته ای که باید رعایت کنید , این است که اگر ساختمان شما دارای موتورخانه مرکزی و تاسیسات مشترک میباشد , مدیریت باز و بسته که شیر فلکه و راه اندازی موتورخانه و پمپ را یک نفر انجام دهد , هر کسی برای خود اقدام به باز و بسته کردن شیر فلکه ها و بهم ریختن نظم آنها نکند .

یکی از ترفندهای ساده لوله کشی ساختمان این است , که هر شیر فلکه ای که چه در واحد آپارتمان و چه در موتورخانه و مشاعات دارید , حداقل سالی یکی دوبار باز و بسته شوند , تا عمر شیر فلکه ها افزایش یاید . با این کار شما از تجمع رسوبات در کف شیر فلکه و شیرگازی و خراب شدن آن جلوگیری میکنید .

راهکارهای افزایش فشار آب ساختمان

یکی از مشکلات شایع افت فشار آب مصرفی است که معمولا به مرور یا بعضا بطور ناگهانی با آن روبرو میشویم .  اگر این افت در اوج گرما و شب عید باشد که اوج مصرف آب شهر میباشد , شاید کمی طبیعی به نظر برسد . اما اگر این افت دایمی بوده و ربطی به افت فشار آب شهری نداشته باشد , باید برای آن چاره ای اندیشید .

اگر لوله کشی و ساختمان نوساز بوده و ساختمان به پمپ مجهز نباشد , بهترین راهکار نصب یک پمپ مشترک برای کل ساختمان است . گزینه بعدی نصب پمپ اختصاصی برای همان واحد آپارتمان است . البته نصب پمپ برای کل ساختمان هم از لحاظ هزینه و هم از نظر فنی بسیار شیوه مناسبتری میباشد .

اگر ساختمان و به طبع لوله کشی اصلی و فرعی آن قدیمی باشد , بخضوص اگر لوله های آب فلزی باشند , احتمالا با تعویض لوله کشی و بدون نیاز به پمپ مساله افت فشار آب حل شود .

کاهش فشار آب شیر دوش

اگر در بخشی از ساختمان افت فشار وجود داشته باشد و بخش دیگری فشار آب خوب باشد , احتمالا لوله کشی آن قسمت بایستی گرفتگی داشته باشد . مثلا فرض کنید که فشار آب شیر آشپزخانه خوب است و فشار آب حمام افت شدیدی داشته است .

برای حل این مساله اولین کاری که میکنید , این است که شیر دوش را بازکردن و اجازه میدهید که آب از داخل لوله کشی به کف حمام بریزد  . اگر فشار آبی که لوله ها بیرون می آید , به اندازه کافی باشد , احتمالا با تعویض مغزی شیر و تعمیر شیر مشکل افت فشار دوش حل شود .

اما اگر فشار آب لوله کشی به اندازه کافی نبود , بایستی از یکی از ترفندهای لوله کشی ساختمان استفاده کنید , تا شاید بتوانید بدون انجام لوله کشی مجدد , مشکل کم بودن فشار آب را رفع نمایید .

باز کردن لوله آب

در این شیوه با استفاده از فنرهای که در سیم کشی ساختمان استفاده میشود , و انداختن ان به داخل لوله کشی تا حدی میتوان گرفتگی را رفع نمود . پس از انداختن فنر , با استفاده از سر شیلنگی و اتصال آن به هر لوله با استفاده از فشار آب , اقدام به باز کردن لوله های سرد و گرم میکنیم .

البته برخی مواقع ممکن است , گرفتگی مربوط به یکی از لوله های سرد و گرم باشد که شما نیز بایستی همان لوله را باز کنید .

دقت کنید این عمل را فقط برای لوله هایی که گرفته انجام دهید , زیرا ممکن است در صورتیکه لوله کشی قدیمی باشد , موجب سوراخ شدن لوله ها و صرف هزینه های بیشتر شود .

کم بودن فشار آب گرم

کم بودن فشار آب گرم یکی از مشکلاتی است که بیشتر در منازلی با آن روبرو میشود که دارای آبگرمکن هستند . احتمال گرفتگی لوله آب گرم در این مورد زیاد است و همانطور که در بخش بالا به آن اشاره شد , میتوانید با استفاده از ترفند باز کردن لوله کشی ساختمان این مساله را حل نمایید .

اما اگر مساله با این شیوه باز هم پابرجا ماند , احتمالا علت کم بودن فشار آب گرم میتواند از گرفتگی رسوب در داخل رادیاتور و لوله کشی آبگرمکن شما باشد . با شستشوی آبگرمکن میتوان این مساله را نیز حل نمود .

شستشوی هر چند وقت یکبار آبگرمکن با استفاده از آب نیز یک شیوه برای به تعویض انداختن تجمع رسوب در رادیاتور و لوله کشی آبگرمکن است .

رفع گرفتگی لوله شوفاژ

برای رفع گرفتگی لوله شوفاژ نیز میتوان از روش باز کردن لوله های آب استفاده کرد . بدین صورت که با نصب سرشلنگی و انداختن فشار اب به داخل لوله ها , رسوبات ته نشین شده را که مانع از گردش آب شوفاژ میشوند باز نمود .

شستشوی رادیاتور شوفاژ نیز با بازکردن آنها و شستشو با آب گرم انجام میشود .

باز کردن لوله فاضلاب

اگر لوله کشی فاضلاب شما دایما دچار گرفتگی میشود و شما از فنر زدن خسته شده اید , دو راه پیش رو دارید .

راه اول تعویض قسمتی از لوله کشی فاضلاب که افقی بوده و ته نشین شدن رسوبات مدام موجب انسداد لوله میشود و شما با فنر زدن فقط به اندازه قطر فنر , راه آب را باز میکنید و در نتیجه پس از مدتی دوباره لوله افقی یا زانویی دچار گرفتگی مجدد میشود . تعویض لوله کشی فاضلاب روش مطمین تری است اما بخاطر هزینه بالا و دردسرهای جانبی مانند بنایی و … شاید امکان اجرای آن برای بسیاری میسر نباشد .

روش دوم این است که یک بار لوله بازکنی را اساسی انجام داده و داخل لوله را رسوب تراشی کنید . این روش نیز شاید هزینه کمی نداشته باشد , اما دردسرهایی مانند تخریب کف و سقف روش قبلی را نداشته و در مجموع که هزینه تر است .

در این روش یک بار فنر میزنید و سپس با استفاده از مایع لوله بازکنی نه چندان قوی و شستشوی داخل لوله رسوبات را به داخل چاه هدایت میکنید . این عمل چندین بار تکرار میشود تا اینکه بخشی زیادی از رسوبات کف لوله افقی دفع شوند .

این روش ریسک بالایی دارد اما راحت ترست و حداقل خیال شما را تا چندسال از لوله بازکنی مجدد راحت میکند .

سوراخ شدن لوله

یکی از معضلاتی که در رابطه با تعمیرات لوله کشی ساختمان بسیار فراوان با آن روبرو هستیم , سوراخ شدن لوله آب , شوفاژ , فاضلاب و حتی گاز با مته , هیلتی , چکش و ابزارهایی این چنینی است که شاید هنگام نصب لوازمی مانند کابینتی , چراغ , تابلو و تخریبهای غیر اصولی پیش بیاید .

سوراخ شدن لوله آب

یکی از ترفندهای لوله کشی ساختمان هنگامی اجرا میشود که مته باعث سوراخ شدن لوله آب شده است . اگر خیلی وسواس دارید بهترست که دور لوله کنده شده و با استفاده از مهره ماسوره و بوشن و یا در مورد لوله های فلزی مهره ماسوره طلایی نسبت به تعمیر اساسی لوله اقدام نمایید .

اما اگر در تخریب اطراف محل نصب محدودیت دارید , میتوانید با استفاده از تیوب , چسب , بست و حتی یک پیچ مشکل سوراخ لوله کشی را تا حدی حل کنید .

در سوراخ شدن لوله شوفاژ نیز تقریبا میتوان به همین طریق عمل نمود . البته این ترفند لوله کشی ساختمان کمی پش پا افتاده بوده و خیلی حرفه ای نباشد .

استفاده از کمربند پلی اتیلن در صورتیکه فضای کافی برای قرار گرفتن آن دور لوله وجود داشته باشد , نیز روش بدی نیست .

سوراخ شدن لوله فاضلاب

یکی دیگر از ترفندهای لوله کشی ساختمان , رفع سوراخ یا ترکهای کوچک در لوله فاضلاب است . استفاده از کلاج لوله کشی که وسیله ای مانند بستی و تیوب است و بطور اماده به فروش میرسد یکی از روشهای تعمیر سوراخ لوله فاضلاب است . اگر به علت نادر بودن کلاج نتوانستید از آن استفاده کنید , میتوانید با استفاده از تیوب و بست لوله در سایز مورد نظر , قسمت سوراخ شده را آب بندی کنید .

روش دیگری که ترمیم لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد , وصله زدن محل سوراخ یا ترک لوله کشی با استفاده از یک تکه پلیکا و استفاده از چسب تارگت , چسب میل پوکس یا چسب آکواریوم است .

سوراخ شدن لوله کشی گاز

در صورت سوراخ شدن لوله کشی گاز , فقط میتوان با جوشکاری همان نقطه یا تعویض قسمت خراب شده , لوله مربوطه را درست کرد . بعد از انجام تعمیر لوله کشی گاز لازم است , محل جوشکاری با کف صابون تست شود .

 

 

 


Call Now Button