9 مرحله ساده راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان

  • 0

9 مرحله ساده راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان

راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان

راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان کار خیلی سختی نبوده و فقط نیاز به کمی آشنایی با تجهیزات موتورخانه و رابطه بین عملکرد لوازم مختلف موتورخانه و نحوه کارکرد آنها دارد. البته برای اینکار بایستی کمی کنجکاو بوده و حداقل علاقه به یادگیری آن داشته باشید, تا هم در راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان و هم در تغییر فصل موتورخانه از حالت زمستانی به تابستانی خیالتان راحت باشد. در ابتدا یک شرح کلی از طرز کار موتورخانه برای شما میدهیم.

در صورت نیاز به سرویس کار و تعمیرکار موتورخانه شوفاژ, تاسیساتی و لوله کشی شبانه روزی با ما تماس بگیرید.09129242783

موتورخانه شوفاژ مرکزی یک سیستم گرمایشی با دو وظیفه اصلی است. کار اول موتورخانه تامین آب گرم مصرفی بوده که در تمام طول سال آنرا انجام میدهد و وظیفه دیگر آن گرم کردن محیط از طریق فرستادن آب شوفاژ به داخل پخش کننده های گرمایشی نظیر رادیاتورها, فن کویل ها, سیستم داکت اسپلیت یا سیستم گرمایش از کف است.

برای این منظور مشعل شعله آتشی داخل دیگ حاوی آب شوفاژ تولید میکند. آب داخل دیگ داغ شده(تا حداکثر90) و به داخل کلکتور رفت شوفاژ میرود و در آنجا بین رادیاتور واحدهای مختلف و منبع تولید آب گرم توزیع میشود. در فصل تابستان شیر فلکه های مربوط به رادیاتورها بسته است اما برای تبدیل آب سرد به آب گرم بهداشتی, آب داغ شوفاژ وارد منبع آب گرم شده(منبع کویلی یا دوجداره یا مبدل) و بعد از گرم کردن آب مصرفی به کلکتور برگشت و نهایتا دیگ بازگشته تا مجددا این سیکل ادامه پیدا کند.

اما در فصل زمستان بایستی موتورخانه هر دو وظیفه خود را همزمان انجام دهد, که در ادامه به شرح مراحل نحوه راه اندازی شوفاژ موتورخانه خواهیم پرداخت.

راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان

راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان

جهت تغییر فصل موتورخانه از وضعیت تابستانی به زمستانی مراحل زیر را به ترتیب انجام میدهیم.

  1. شیرفلکه بای پس پمپ شوفاژ را بسته و شیر فلکه های بالا و پایین پمپ شوفاژ را باز کنید.(یک عدد شیر فلکه بای پس موازی با پمپ را باز کرده و دو عدد شیر در امتداد پمپ را باز میکنیم)
  2. پمپ شوفاژ را از روی تابلو برق موتورخانه روشن کنید.
  3. درجه دیگ را در اوایل راه اندازی شوفاژ تا 55 تا 60 و به تدریج با سردتر شدن هوا به 60 تا 65 تنظیم کنید. در شب های خیلی سرد زمستان ممکن است نیاز باشد که درجه روی دیگ روی 70 تنظیم شود, چرا که دمای بالا موجب آسیب رساندن به سیستم لوله کشی و تجهزات موتورخانه میشود.
  4. درجه پمپ را روی درجه ای برابر یا 5 درجه کمتر از درجه دیگ تنظیم کنید.
  5. شیرفلکه کلکتورهای رفت و برگشت و انشعابات را که مربوط به لوله کشی شوفاژ طبقات مختلف هستند, در خلاف جهت ساعتگرد,باز کنید. البته ممکن است بعضا این شیرفلکه ها باز باشند و نیازی به بازکردن نداشته باشند.
  6. شیر فلکه های رفت و برگشت ورودی شوفاژ هر واحد را در صورت بسته بودن باز کرده و عدم نشتی آنها را چک کنید.
  7. شیرهای رادیاتور را باز کرده و منتظر آب گیری و پر شدن رادیاتورها باشید.
  8. در صورت سرد ماندن رادیاتورها , کار هواگیری شوفاژ را انجام دهید.
  9. روغن کاری واسطه پمپ موتورخانه که بایستی هر ماه یکبار در طول سال انجام شود, طول عمر واسطه و پمپ را افزایش داده و با روان سازی آن باعث کاهش سرو صدای پمپ میشود.

مراحل فوق مربوط به روشن كردن شوفاژ موتورخانه در فصل زمستان بوده و در فصل بهار برای تغییر وضعیت به تابستان , خاموش کردن پمپ, بستن شیر فلکه های پمپ و باز کردن شیر فلکه بای پس در کنار بستن شیر فلکه های شوفاژ را انجام میدهیم.

در صورت مواجهه با ایراداتی که مانع از گرم شدن شوفاژها میشود, بایستی با یک تعمیرکار حرفه ای شوفاژخانه برای سرویس موتورخانه مشورت کرده و کمک بخواهید.

نکات مهم در تغییر فصل موتورخانه

رعایت ترتیب مراحل زیر مهم نبوده و فقط بایستی از باز یا بسته بودن شیر فلکه های مربوطه و سلامت پمپ شوفاژ و دیگر تجهیزات موتورخانه مطمین شوید. مسلما در صورت کار نکردن مشعل و موتورخانه یا دیگر لوازم اصلی مانند دیگ و شوفاژخانه نسبت به رفع خرابی و تعمیرات موتورخانه اقدام کنید.

خرابی پمپ شوفاژخانه یا نشتی از واسطه پمپ , احتمالا موجب کاهش سرعت گردش مدار شوفاژ شده و گرم شدن رادیاتور به سختی انجام میشود.

در برخی ساختمان ها بر روی کلکتور موتورخانه که وظیفه توزیع لوله های سیستم شوفاژ را دارد, هر واحد به صورتت اختصاصی یک شیر فلکه مجزا داشته و ممکن است در ورودی هر واحد نیز چنین شیر فلکه هایی به صورت زوج برای لوله کشی شوفاژ وجود داشته باشند. این شیر فلکه های رفت و برگشت برای از مدار خارج کردن هر واحد در وضعیت خرابی و تعمیرات در نظر گرفته شده اند. به دلیل رسوب گرفتن این شیر فلکه ها به مرور بهتر است,هر چند وقت یکبار شیر فلکه های شوفاژ و آب برای زدودن جرم ها باز و بسته شوند.

بعد از طی مراحل فوق به تدریج در زمانی حدود 30 ساعت رادیاتورها شروع به گرم شدن کرده و ممکن است در این راه برخی از رادیاتورهای یک واحد و یا کل رادیاتورهای یک آپارتمان به اندازه کافی گرم نشده و یا اصلا گرم نشوند.

در صورت گرم نشدن رادیاتورها , اولین کاری که میکنیم , هواگیری رادیاتور شوفاژ  است. در هواگیری رادیاتور که با آچار مخصوص یا پیچ گوشتی انجام میشود, شیر هواگیری که در قسمت بالای رادیاتور و روبروی شیر رفت رادیاتور قرار دارد, باز شده و تا خارج کردن کامل هوا از هر رادیاتور صبر میکنیم. بهتر است یک سطل کوچک برای کثیف نشدن محیط در هنگام راه اندازی موتورخانه شوفاژ در زمستان همراه شما باشد.

بعد از هواگیری رادیاتورها بایستی فورا شروع به گرم شدن کنند.

از آنجا که سیستم شوفاژ بر مبنای گردش آب گرم و عمل سیرکولاسیون طراحی و اجرا میشود دلایل مختلفی وجود دارد که کار گرم شدن شوفاژ را با مشکل مواجه کند.

درست عمل نکردن پمپ شوفاژ به خصوص خرابی و شکستگی پروانه پمپ یکی از دلایلی است که میتواند موجب شود که با وجود اینکه ظاهرا پمپ کار میکند, اما در واقع مانع آن میشود که گردش آب با سرعت مناسب انجام شود.

گیرپاژ کردن و خرابی شیر فلکه های پمپ یا ورودی واحد نیز از دیگر دلایل کلی است که سبب میشود که بسته بودن یا نیمه باز بودن شیر فلکه در چرخش آب اخلال به وجود می آورد.

از دیگر علل اختلال راه اندازی شوفاژ در زمستان در سیستم های موتورخانه , کیپ شدن لوله کشی به خصوص لوله رفت و برگشت منبع انبساط است.

موارد مذکور در کنار دور بودن و مناسب نبودن سایز لوله کشی رادیاتورها, بسته بودن یا خراب بودن شیر رفت و برگشت رادیاتور , رسوب گرفتگی رادیاتور و به ندرت سیفونه شدن لوله کشی شوفاژ از اشکالاتی هستند که بایستی با دقت بررسی و رفع  شوند.


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button