نکات مهم و ترفندهای سرویس کولر آبی

نکات مهم و ترفندهای سرویس کولر آبی

Category : خدمات کولر

سرویس کولر آبی

در این نحوه انجام و نکات مهم سرویس کولر آبی را بررسی میکنیم. سرویس کولر آبی به طور کلی کار خیلی سختی نبوده و فقط به کمی حوصله در انجام جزییات کار و تا حدی آشنایی با قطعات و نحوه کارکرد کولر آبی نیاز دارد.

کولر آبی یک وسیله خنک کننده است که توسط برق و آب کار میکند. پمپ آب با خیس کردن پوشال ها باعث خنک شدن داخل اتاقک کولر شده و این هوای خنک توسط پروانه کولر آبی به داخل کانال کولر هدایت میشود. انرژی گرداندن پروانه کولر آبی نیز از طریق نیروی موتور کولر آبی تامین میشود.

کولر آبی از قطعاتی ثابتی مانند اتاقک, درب, کانال, برزنت و … تشکیل شده که به همراه موتور و لوازم انتقال نیرو و تجهیزات آبرسانی و خنک کننده مانند پمپ, شلنگ و پوشال تشکیل شده است.

وسایل ثابت که نقش نگدارندگی قطعات دیگر کولر را داشته و معمولا دیر به دیر خراب شده یا دچار پوسیدگی میشوند. اما وسایل انتقال دهنده نیرو و سیستم آبرسانی و  خنک کننده که در هنگام روشن بودن کولر دایما در حال کار هستند, همواره در معرض خرابی بوده و برای افزایش ظول عمر و کارکرد بهینه بهتر است که هر سال پیش از راه اندازی کولر یک سرویس شوند. تمیزکاری و نظافت کلیه قطعات خاک گرفته به خصوص شستشوی کفی کولر نیز از وظایف اصلی و امور مربوط به سرویس کار کولر آبی است.

سروس کولر آبی تهران

نکات مهم در سرویس کولر آبی

به طور کلی سرویس کولر آبی شامل تمیزکاری, روغن کاری و بررسی وضعیت کارکرد کولر آبی بوده و در اکثر موارد بهتر است که تعویض پوشال کولر نیز در این زمان انجام شود. شستشوی کفی کولر و دریچه ها, روغن کاری یاتاقان کولر و در صورت نیاز تعویض پوشال, تنظیم شناور, تعویض شلنگ و مهره و دیگر قطعات مصرفی کولر مانند تسمه از جزییات سرویس کولر آبی محسوب میشود.

در ادامه کلیات و جزییات یک سرویس کولر آبی را به صورت لیست آورده ایم.

  1. خارج کردن دریچه های کولر
  2. شستشوی کفی کولر و قطعات مانند برزنت, حلزونی و ..
  3. تعویض پوشال کولر و یا در صورت عدم تعویض شستشوی پوشال کولر و دریچه ها
  4. روغن کاری یاتاقان کولر
  5. بررسی و رگلاژ تسمه کولر
  6. بررسی و بازدید زیرآب کولر, شلنگ کولر, شناور کولر
  7. بررسی برزنت کولر و تراز بودن کولر
  8. بررسی عملکرد پمپ
  9. اطمینان از آبرسانی به پوشالها و باز بودن لوله های سقفی و شلنگ های آبرسان
  10. روشن کردن کولر و در صورت وجود ایراد رفع ایرادهای مربوط به کولر

ایرادهایی احتمالی در کولرهای تازه راه افتاده ممکن است شامل خرابی مهره ممه یا پارگی شلنگ کولر, خرابی پمپ, گرفتگی لوله های پخش کننده آب کولر, خرابی یا سر و صدای بیش از حد یاتاقان کولر, کارنکردن موتور کولر, بوی نامطبوع کولر, پارگی برزنت کولر , عدم پرتاب باد و یا گرم بودن هوای کولر باشد که بایستی دقیقا بررسی, عیب یابی و رفع ایراد شوند.

تعویض پوشال بهتر است که هر سال انجام شود اما میتوان با شستشوی آن تا دو سال هم از یک پوشال استفاده کرد. رگلاژ تسمه کولر خیلی مهم است. سفت بودن تسمه موجب حرکت کند آن و فشار به موتور و یاتاقان شده و شل بودن تسمه نیز باعث میشود که  نیروی موتور به اندازه کافی به پروانه منتقل شود.

وجود هر گونه سر و صدای اضافی از کولر میتواند, نشان دهنده یک ایراد جدی در داخل کولر به خصوص در قسمت یاتاقان, شفت و پروانه یا کانال کولر باشد, که بایستی فورا رفع شود. بوی بد و نامطبوع کولر نیز احتمالا به دلیل سوختگی کولر یا نزدیک بودن کولر در معرض یک دودکش یا جای نامناسب باشد.

تمیز کردن و نظافت کولر آبی

مسلما وجود گرد و خاک در کولر بر عملکرد کولر اثر منفی میگذارد. در طول یکسال آلودگی های زیادی وارد تشت کولر شده و به مرور تبدیل به لجن میشوند.پس بایستی اولین کاری که در سرویس کولر آبی انجام میشود, شستن کفی کولر و زدودن گرد و غبار از قطعات مختلف آن مانند پروانه, برزنت و کانال کولر آبی است.

روغن کاری کولر

یاتاقان؛ شفت موتور و پمپ سه قطعه ای هستند که نیاز به روغن کاری دارند,اما معمولا با توجه به مشکل بودن و نیاز به مهارت خاص, موتور و پمپ روغن کاری نشده و سرویس کارهای عادی فقط یاتاقان کولر را روغن کاری میکنند.

بررسی دقیق عملکرد کولر

بعد از نظافت و روغن کاری با وصل کردن آب و برق و روشن کردن کولر, بررسی کلی عملکرد کولر آبی بعد از سرویس یک ضرورت است. نشتی از شلنگ و شیر یا زیرآب کولر, پاره شدن برزنت کولر, کار کردن ناقص یا خاموش شدن کولر و پمپ از خرابی های رایج کولر آبی است که بعضا با تعمیر و تعویض رفع میشوند.

مشکلات برقی کولر آبی نیز از جمله مواردی هستند, که بعضا ممکن است توسط یک سرویس کار عادی رفع نشده و نیاز به یک برقکار خبره دارند. تعویض پروانه کولر آبی,شفت و یاتاقان از دیگر خدمات کولر آبی تخصصی هستند.

در صورت نیاز به تعمیرکار شبانه روزی کولر و سرویس کار کولر آبی تهران با ما تماس بگیرید.


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button