عوض کردن پروانه کولر آبی

عوض کردن پروانه کولر آبی

Category : خدمات کولر

عوض کردن پروانه کولر آبی

عوض کردن پروانه کولر آبی معمولا در مواقعی اتفاق میفتد که پره های شکسته باشند و یا شفت یا محور پروانه لنگ زده و دچار خرابی شده باشند. پره شکسته موجب میشود که تعادل گردش پروانه در سرعت بالا به هم خورده و باعث شود که محور یا شفت پروانه کج شده و درست نچرخند. این مساله حتی ممکن است به موتور کولر فشار وارد کرده و موجب گیرپاژ کردن و سوختن موتور کولر شود. خرابی پروانه کولر موجب ایجاد سر و صدای ناهنجار و لرزش کولر هم میشود. از این رو بهتر است در صورت بروز سر و صدای فورا به فکر عیب یابی و رفع عیوب کولر آبی شود که یکی از این خرابی های میتواند خرابی پروانه و شفت و روش رفع آن عوض کردن پروانه کولر آبی باشد که معمولا همراه با تعویض شفت نیز انجام میشود.

گشاد شدن محل قرارگیری شفت داخل پروانه یا یاتاقان , زنگ زدگی شفت از دیگر دلایل خرابی پروانه کولر آبی هستند. سفت شدن و گیرپاژ کردن یاتاقان کولر آبی نیز باعث ایجاد تاب در محور و خراب شدن پروانه کولر آبی میشوند.

عوض کردن پروانه کولر آبی

نحوه عوض کردن پروانه کولر آبی

برای عوض کردن پروانه دو حالت وجود دارد. در صورتیکه امکان خارج کردن شفت از فولی به راحتی وجود داشته باشد, با باز کردن یاتاقان , شفت به راحتی از پروانه جدا شده و پروانه را تعویض میکنیم. اما در اکثر موارد به دلیل زنگ زدگی و جرم گرفتگی مابین شفت و نقطه اتصال پروانه این کار میسر نیست. با این حال ممکن است بتوان با ایجاد یک برش کوچک سنگ فرز در نقطه اتصال شفت و پروانه, مقداری این دهانه را گشاد کرده و شفت را از داخل پروانه به بیرون کشید. این کار بیشتر برای عوض کردن شفت معیوب انجام میشود و پروانه کولر را مجددا استفاده میکنیم.

برای تعویض پروانه کولر آبی در اکثر موارد بایستی ابتدا برزنت کولر را باز کرد و کولر را از کانال جدا کرده و مقداری کولر را به عقب کشید تا جای خارج کردن پروانه وجود داشته باشد. سپس تیغه فلزی جلوی پروانه را باز میکنیم.

بعد از اینکار یاتاقان کولر را باز کرده و شفت را از نزدیکترین محل اتصال به پروانه با سنگ فرز بریده و یک شفت جدید و پروانه را جایگزین میکنیم. در صورتیکه یاتاقان کولر نیز کهنه بوده و معیوب است, بهتر است که یاتاقان کولر را نیز عوض کنیم.

در زمان نصب پروانه کولر بایستی جهت نصب پروانه توجه شودع چرا که در صورت نصب در حالت معکوس باد به جای پرتاب, مکش پیدا مییکند.

بعد از نصب پروانه و شفت و نصب یاتاقان سمت مخالف تسمه, محل نصب و محکم کردن پروانه را طوری تنظیم میکنیم که به کناره های حلزونی کولر برخورد نداشته باشد. این فاصله از طرفین بین 5 تا 10 میلیمتری است. برای حفظ فاصله بهتر است بوش حدفاصل و واشر چرمی نیز در طرفین نصب شود. بوش حدفاصل به خصوص در سمت یاتاقان تسمه موجب حفظ فاصله و واشر چرمی موجب جذب و دفع روغن و چرب کردن شفت کولر میشود.

بسته به سایزبندی هر کولر یک پروانه سایز خود را داشته و برای عوض کردن پروانه کولر آبی بایستی از همان سایز پروانه استفاده کرد.

هزینه تعویض پروانه کولر آبی

در حال حاضر یعنی تابستان سال 1402 هزینه تعویض پروانه کولر آبی با احتساب هزینه خرید پروانه , شفت و یاتاقان با دستمزد در حدود 1/5 تا 1/8 میلیون تومان بسته به سایز و شرایط تعویض پروانه است. در صورت نیاز به تعمیرات کولر و عوض کردن پروانه کولر آبی با خدمات کولر تهران تماس بگیرید.


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button