انواع لوله و اتصالات فاضلاب

انواع لوله و اتصالات فاضلاب

انواع لوله و اتصالات فاضلاب

در این نوشته به معرفی انواع لوله و اتصالات فاضلاب مسکونی, شهری و صنعتی خواهیم پرداخت. فاضلاب و پساب مایعاتی معمولا آلوده و کثیف هستند که بعد از استفاده از آب برای مقاصد مختلف بایستی برای بازیافت و یا دفع به مکانی دور از ساختمان و یا چاه آب منتقل شوند. فاضلابها انواع مختلفی داشته و عمده ترین آنها فاضلاب ساختمان های مسکونی و پساب های صنعتی هستند.

پایپ بازار مرکز پخش عمده فروش لوله و اتصالات ساختمانی در تهران

فاضلاب مسکونی که انسان مستقیما آنها را تولید میکند در ساختمان های دارای سکنه تولید شده و بایستی برای جلوگیری از بوی بد و بیماری زایی آنها به چاه یا فاضلاب شهری هدایت شوند. فاضلاب های صنعتی نیز بعضا دارای PH بالایی بوده و با لوله کشی های مختلف برای بازیافت و دفع توسط لوله کشی منتقل شوند. به دلیل نوع مواد فاضلابی و طول عمر انواع مختلف در کنار قیمت لوله کشی , انواع لوله و اتصالات فاضلاب از گذشته تا کنون استفاده شده است.

در صنایع مختلف از انواع لوله های با مواد کانی مانند لوله های سیمانی, آزبست ,پلیمری و فلزی استفاده میشود. در گذشته از لوله های سربی نیز برای لوله کشی فاضلاب شهری استفاده میشده که به دلیل سرطانزا بودن سرب دیگر استفاده نمیشود. اما مهمترین بخش استفاده از انواع لوله و اتصالات فاضلاب, ساختمان های مسکونی و فاضلاب شهری هستند که در ادامه به دسته بندی آنها خواهیم پرداخت.

انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمان

انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمان

قیمت, سایزبندی, طول عمر ,مقاومت در برابر خوردگی, وزن , سهولت اجرا از ویژگی هایی است که در به کارگیری انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمان اهمیت فراوانی دارد. انواع لوله های فلزی و پلیمری زیادی در بازار برای لوله کشی فاضلاب استفاده میشود, اما مهمترین آنها به شرح زیر هستند.

انواع لوله و اتصالات فاضلاب رایج:

لوله و اتصالات پی وی سی PVC( پلیکا) یا نوع اصلاح شده آن UPVC: این لوله ها ارزان قیمت ترین و رایج ترین لوله اتصالات فاضلاب هستند که با نام لوله پلیکا در بازار ایران نامیده شده و اجرای راحت و قیمت مناسبی دارند. طول عمر و کیفیت این نوع لوله کشی نیز نسبتا خوب است و بیشترین مصرف لوله کشی فاضلاب ساختمانی را دارد. آب بندی این نوع لوله اتصالات با چسب انجام میشود.

لوله و اتصالات پوش فیت PUSHFIT:  این نوع لوله کشی نسبتا جدید بعد از پلیکا در ایران بیشترین مصرف را داشته و بین 20 تا 40 درصد گرانتر از پلیکا هزینه دارد. آب بندی این لوله اتصالات با ارینگ های مخصوصی انجام میگردد.

لوله و اتصالات پلی اتیلن جوشی: این نوع لوله کشی فاضلاب خیلی رایج نیست و در حدود کمتر از 5 درصد ساختمانها از آن استفاده میکنند. اجرای نسبتا مشکل, در دسترس نبودن مجری, تعمیرکار و قطعات علت جانیفتادن پلی اتیلن فاضلابی است. جوش لب به لب با داغ کردن طرفین لوله و اتصالات روش چسباندن این نوع لوله و اتصالات هستند.

لوله و اتصالات چدنی: این نوع لوله اتصالات از انواع قدیمی لوله های فاضلابی است که در حال حاضر کمتر استفاده میشود. قیمت بالا, مشکل بودن اجرا, خوردگی و سنگین بودن وزن باعث شده که در حال حاضر از این نوع لوله و اتصالات فقط در لوله کشی ساختمان های بسیار بزرگ مانند استادیوم و برج های مسکونی استفاده میشود. آب بندی این نوع لوله کشی با سرب و کنف انجام میشود.

لوله و اتصالات کاروگیت: این نوع لوله های فاضلابی معمولا در سایزهای بالا ساخته شده و از جنس پلی اتیلن میباشند. لوله کشی فاضلاب شهری کاربرد اصلی لوله های کاروگیت است.

لوله داکتیل چدن نیز اخیرا ازلوله های چدنی بوده که برای ساختمان و پروژه های بزرگ استفاده شده و قیمت بسیار زیادی دارند. پروژه ایران مال از این نوع لوله فاضلاب استفاده کرده است.

صدالبته انواع لوله و اتصالات فاضلاب با متریال دیگری هم هستند که مصرف آنها در کشور ما آنقدر نبوده و به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیم بیشتری از لوله هایی که در بالا نام برده شد, استفاده  میکنیم.

برای استعلام قیمت انواع لوله و اتصالات فاضلاب و خرید لوله فاضلاب به فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار مرکز پخش لوله و اتصالات فاضلابی پلیکا , پلی اتیلن و نمایندگی پوش فیت پلی ران در تهران مراجعه بفرمایید.


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button