نحوه لوله کشی با اتو

نحوه لوله کشی با اتو

نحوه لوله کشی با اتو

نحوه لوله کشی با اتو لوله کشی آب و شوفاژ

اجرا و تعمیرات لوله کشی پلی اتیلن و پلی پروپلین

اجرای لوله کشی آب و فاضلاب , شوفاژ و گاز

نصب و تعمیرات موتورخانه , پکیج دیواری , رادیاتور شوفاژ , شیرالات , پمپ و لوازم تاسیساتی بهداشتی ساختمان , تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی با دستگاه

برای خرید لوازم و ابزارالات لوله کشی میتوانید به فروشگاه تهران پایپر مراجعه کنید .

نحوه لوله کشی با اتو

کاربرد و نحوه لوله کشی با اتو

اتوی لوله کشی بطور کلی دو نوع هستند . اتوی لوله کشی که بسیار متدوال است و اتوی لوله کشی لوله سبز یا سفید نامیده میشود و برای اتصال دو قطعه پلیمری که معمولا از جنس پلی پروپلین هستند, بکار میروند. برای آشنایی با بهترین مارک لوله سفید به صفحه روی لینک مراجعه کنید.

نوع دوم اتوهای لوله کشی که اصطلاحا راکت لوله کشی نامیده میشوند , در اتصال و لوله کشیهای پلی اتیلن فاضلاب و خطهای انتقال آب و گاز کاربرد دارند.

در اینجا هدف ما معرفی و نحوه لوله کشی با اتو نوع اول یا لوله های پلیمری PP است.

ساخت اتو لوله کشی

ساختار این نوع دستگاههای جوش پلیمری یا اتوهای لوله کشی به این شکل است که دارای یک یا دو المنت بوده و هر المنت دارای یک کلید قطع و وصل است .

المنتها با زدن کلید روشن شروع به گرم کردن , پارچه اتو , لقمه یا قالبهای لوله کشی میکنند . سایز لوله اتصالات پلی پروپلین از قطر 20 میلیمتر شروع شده و در اندازه های 25,32,40,50,63,75,90 و 110 میلیمتر میباشند .

برای هر سایز لوله کشی یک قالب دو تکه مخصوص همان سایز وجود دارد . لقمه های لوله کشی هر سایز دارای یک قسمت نر و قسمت مادگی هستند . معمولا لوله را با قسمت ماده و اتصال را به بخش نر پارچه لوله کشی داغ میکنیم .

در اتوهای لوله کشی معمولی که اغلب تا سایز 63 را میتوانند داغ کنند , قالبهایی تا سایز 40 یا بعضا 63 میلیمتر , به همراه قیچی برش لوله , متر , ابزار تنظیم وجود دارد.

از بهترین برندهای اتوی لوله کشی میتوان به فیوژن و جاندان ترکیه اشاره کرد . البته در حال حاضر قیمت این نوع اتوهای لوله کشی بسیار بالا رفته و به همین دلیل اغلب از اتوهای موجود در بازار چینی یا بعضا ایرانی هستند.

ساخت اتو لوله کشی در ایران نیز چند صباحی است , شروع شده , اما بیشتر قطعات آنها هرچند ساده اما وارداتی هستند.

جنس لقمه های اتو لوله کشی معمولا از آلیاژهای فلزی بوده که با تفلون نچسب آبکاری میشوند. هرچقدر جنس تفلون پارچه اتو بیشتر باشد , کیفیت جوش نیز افزایش بیدا کرده و طول عمر لقمه و اتو نیز زیاد میشود.

معمولا برای سایزهای بالای لوله کشی از 75 به بالا از اتوهای بزرگ و حرفه ای تر استفاده شده و قالبهای آنها نیز بایستی جداگانه تهیه شوند.

آموزش کار با اتو لوله کشی

آموزش کار با اتو لوله کشی در آپارات و یوتیوب وجود دارد ,  اما بخاطر گنگ بودن آنها ما در اینجا یک اطلاعاتی به شما میدهیم تا شما بتوانید راحتتر با اتو کار کنید. برای یادگیری و آموزش لوله کشی ساختمان با لوله سفید علاوه بر نحوه لوله کشی با اتو بایستی با اصول لوله کشی ساختمان را فرا بگیرید.

نخست دستگاه را به برق زده و المنتها را روشن کرده تا به اندازه کافی گرم شوند . بعد یک سر لوله را با سر لوله یا زانو , بوشن یا سایر اتصالاتی که می خواهد به لوله وصل شود را,  دقیقا بر روی محل مشخص شده قرار داده و بر روی دستگاه اتو قرار می دهیم . پس از حدود 5 ثانیه ( بسته با سایز لوله اتصالات ) هنگامی که احساس کردید که در هم فرو می روند بعد از خنک  شدن کار به اتمام می رسد , و دو مورد متصل شده از همدیگر جدا نخواهند شد.

دقت کنید که در روی لوله و اتصالات خطوطی وجود دارند که بهترست این خطوط را مبنا قرار داده و برای رعایت تراز و شاقول بودن لوله کشی , نحوه لوله کشی با اتو را به همان طریق از ابتدا تا انتها انجام دهید .

درجه حرارت اتو لوله کشی

درجه حرارت اتو لوله کشی از 200 درجه به بالاست و در هنگام کار با آن دقت کافی را به عمل بیاورید تا خدای نکرده دچار سوختگی نشوید .

برای سایزهای پایین تا سایز 32 زمان 5 ثانیه انتظار مناسب است , اما هرچه سایز لوله کشی بالاتر برود , هم زمان اتو کردن لوله کشی افزایش میابد و هم درجه حرارت اتو لوله کشی که ممکن است تا 300 درجه سانتیگراد هم استفاده شود .

البته کیفیت و نوع لوله اتصالات نیز ممکن است در مدت زمان و حرارت اتو تاثیرگذار باشند .

دقت کنید که ترموستات اتو لوله کشی درست عمل کند , چون در صورت عمل نکردن برق اتو یکسره شده و المنت دستگاه جوش بر اثر داغ شدن بیش از حد ذوب شود .

قیمت اتو لوله کشی

قیمت اتو لوله کشی در حال حاضر که سال 99 است از حدود 300 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیر است . کیفیت اتو و قالبها , وجود ابزار اضافی مانند قیچی و متر , و وجود المنت یدکی و برند اتو در قیمت نهایی اتو لوله کشی موثر میباشند .

با توجه به قیمت اتو و اینکه دستگاه جوش اتو لوله کشی برقی بوده و احتمال سوختگی آن هر آن میرود , اجاره اتو لوله کشی دست دوم  برای هیچ یک از طرفین به صرفه نیست .

تعمیر اتو لوله کشی

تعمیر اتو لوله کشی که بیشتر شامل خرابی لقمه اتو , المنت اتو لوله کشی و ترموستات اتو لوله کشی میشود را میتوان با تعویض قطعات به انجام رساند . برای خرید قطعات بایستی به ابزار فروشها و یا نمایندگیهای سازنده مراجعه نمایید .

اتو لوله کشی پلی اتیلن

اتو لوله کشی پلی اتیلن تقریبا ساختاری شبیه اتو لوله کشی لوله سبز و سفید است , با این تفاوت که در این نوع لوله کشی هیچ قالبی وجود ندارد . جوش در سیستم لوله کشی پلی اتیلن جوش لب به لب است و لوله و اتصالات درون هم فرو نمی روند . دو قطعه مورد نظر در دو سمت اتو یا راکت لوله کشی گرم شده و پس از چند ثانیه به یکدیگر میچسبند . این نوع لوله کشی (جوش لب به لب ) در ساختمانها مورد تایید استاندارد آمریکا  ASTM نیست .

در نوع لوله کشی شکنندگی و ضعف زیادی در محل جوش وجود دارد و فقط در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد . البته در سایزهای بالا و پایپ لاین های انتقال گاز , اب و فاضلاب بین شهری نیز به صورت دفنی اجرا میشوند , اما دستگاههای آنها بسیار با این دستگاههای کوچک متفاوت هستند .


Log out of this account

Leave a Reply

Call Now Button