تعمیر موتور کولر براورد هزینه و نحوه تست دینام

تعمیر موتور کولر براورد هزینه و نحوه تست دینام

تعمیر موتور کولر

برای اطلاع از چگونگی و  نحوه تعمیر موتور کولر آبی لازم است که کمی با ساختار موتور کولر آبی آشنا شده و در صورت ایجاد مشکل به علت کار نکردن موتور کولر آبی بهتر واقف شوید .

انواع کولر آبی را با توجه به جریان تغذیه این موتورها می‌توان به سه دسته موتور کولر با جریان مستقیم (DC)، موتور کولر جریان متناوب (AC) و موتورکولریونیورسال (AC/DC) تقسیم کرد. همان‌طور که می‌دانید، اکثر کولرها با برق خانگی تکفاز کار می‌کنند که AC است. موتورهای جریان متناوب خود به دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می‌شوند و با برق تکفاز و سه‌فاز کار می‌کنند. موتورهای 1فاز می‌توانند با راه‌انداز خازنی یا بدون آن باشند .

یکی از مشکلاتی که سالانه باعث خرابی کولر و تعمیر موتور کولر آبی میشود و بسیار رایج میباشد , گیرپاژ موتور کولر بوده که به دلایلی خاصی رخ میدهد .

تعمیر موتور کولر

موتور خازن دار

یکی از اقسام موتور کولر آبی ، موتور 2 دور با خازن می باشد. در این موتور ها، یک خازن، یک سیم پیچ کمکی و یک سیم پیچ اصلی به صورت در داخل موتور نصب شده است.  هنگام روشن بودن کولر چه کولر در حالت دور تند یا کند باشد در هر دو صورت خازن و سیم پیچ کمکی در حرکت می باشد و کار می کنند. به همین علت است که نام آن را موتور با خازن دائم کار می گویند . تعمیر موتور کولر آبی این نوع موتورها توسط سیم پیچ کارانی حرفه ای انجام میگردد  .

موتور  با سیم پیچ راه انداز

ذسته دیگری از موتور کولر آبی ، موتور با سیم پیچ راه انداز می باشد. در این نوع از موتور ها زمانی که کولر می خواهد شروع به کار کند، سیم پیچ راه انداز با سیم پیچ اصلی با هم شروع به کار می کنند. در ادامه ی کار که کولر، قدرت مناسب را گرفت، سیم پیچ راه انداز از مدار خارج می شود و سیم پیچ اصلی خود به تنهایی کولر را می چرخاند .

نحوه تعمیر موتور کولر آبی

به طور کلی در تعمیر موتور کولر آبی بایستی بررسی کرد که با توجه به شرایط موجود آیا امکان تعمیر موتور کولر وجود دارد یا اینکه موتور کولر خراب ارزش سیم پیچی شدن دارد یا خیر ؟

تعمیر موتور کولر هایی که سیم پیچ آلومنیومی دارند , ارزش سیم پیچی شدن نداشته و بهتر است یک عدد دینام کولر نو جایگزین آنها شود .

موتور کولرهایی که سیم پیچی مسی دارند را در اغلب موارد میتوان تعمیر کرد , اما با توجه به هزینه بالای خود سیم پیچی که  تقریبا نصف قیمت یک موتور نو میباشد , بایستی خود شما سبک سنگین کنید که آیا ارزش دارد که نسبت به تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنید یا نه ؟  در حال حاضر یعنی اوایل تابستان سال 1400 شمسی قیمت موتور کولر آبی 3/4 با برند موتوژن یا الکتروژن رقمی حدود 1500000 تومان میباشد و هزینه سیم پیچی آن تقریبا حدود 700 تا 800 هزار تومان میباشد .

علاوه بر این سیم پیچی موتور هیچ ضمانت نامه ای ندارد اما یک موتور کولر نو دارای ضمانت نامه 18 ماهه میباشد . در ضمن به دلیل اتستفاده مجدد از موتور کولرهای سوخته و خراب شما میتوانید موتور کولر از کارافتاده را به قیمتی حدود 1/5 قیمت موتور کولر نو به فروش برسانید . از این رو در بسیاری موارد تعمیر موتور کولر آبی ارزش نداشته  , مگر در مواردی که بوش یا اجزایی به غیر از سیم پیچ موتور کولر دچار سوختگی شده باشد .

اجزا موتور کولر آبی

پلاتین , روتور , استاتور , کلید گریز از مرکز موتور کولر

پلاتین یکی از قطعات مهم روی موتور 1 فاز است که کار آن قطع و وصل کنتاکت‌در موتور کولر است. به وجود آمدن هرگونه نقصی پلاتین ، عملکرد کولر دچار اختلال می‌شود. در حال حاضر انواع مختلفی از پلاتین موتور کولر با قابلیت‌های متفاوت در بازار وجود دارد و در صورت  خرابی ، به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد . تعویض پلاتین کولر نیز جزو وطایف سیم پیچها در تعمیر موتور کولر آبی است .

روی درپوش عقب موتور، پلاتین دو کلید دارد .1 کلید تک‌پل و یک کلید تبدیل . کلید تک‌پل سیم‌پیچ استارت را وارد مدار می‌کند تا موتور راه‌اندازی شود. اما کلید تبدیل کارکرد ویژه ای دارد. این کلید باعث می‌شود که با هر سرعتی که از داخل خانه موتور را راه‌اندازی کنید، موتور با دور تند راه‌اندازی می‌شود .

روی درپوش جلو که به روتور موتور کولر متصل است، کلید گریز از مرکز قرار دارد. در واقع، این کلید به پلاتین دستور می‌دهد تا عملکردی را که از آن انتظار داریم، انجام دهد. عملکرد کلید گریز از مرکز مکانیکی است .

کلید گریز از مرکز روی بخش پایانی شفت روتور وصل شده است و احتمال خراب شدن آن بسیار کم است. اما کمی روغن کاری هنگام راه اندازی کمک می کند. پلاتین دور کند نیز در محل اتصال سیم‌ها به موتور قرار می گیرد. به بیان دیگر فیبر پلاتین‌دار موتور کولر آبی در انتهای موتور بعد از کلید گریز از مرکز نصب می‌شود و سیم‌های دور تند، کند و مشترک برق از بیرون به آن وصل می‌شوند .

سربندی موتور کولر

کار سربندی یا مونتاژ موتور کولر آبی یک حرفه تخصصی با دقت بالاست که معمولا در حرفه سیم پیچی توجه ویژه ای روی آن میکنند . رنگ بندی سیم های سرسیم پیچ ها میتواند راهنمای خوبی در هنگام تعویض و تعمیر موتور کولر آبی باشد .

  • سیم رابط دور تند موتور کولر اصولا به رنگ زرد بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می‌شود که معمولاً با نماد H یا HI نمایش داده می‌شود و نماد کلمه High است.
  • سیم رابط دور کند موتور عموما به رنگ سرخ بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می‌شود که معمولاً با نماد L یا LO نشان داده می‌شود و کلمه  Low را نشان میدهد .
  • سیم رابط مشترک موتور حتما به رنگ سبز بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می‌شود که معمولاً با نماد COM نشان داده می‌شود و کلمه Common توصیف آن است .
  • سیم رابط سیم‌پیچ راه‌انداز موتور معمولاً به رنگ آبی بوده و سر این سیم به فیشی از صفحه پلاتین متصل می‌شود که پلاتین به صورت آنی در مدار قرار می‌گیرد.

برای سربندی موتور کولر آبی دو زمانه ، معمولاً سه اتصال اصلی دور تند (High)، دور کند (Low) و مشترک (Common) وجود دارد. برخی مواقع لیبل گذاری واضح است و با “H” برای High و “L” برای Low و “C” به صورت مشترک مشخص می‌شود .

در سایر مواقع High و Low شاید واضح بیان نشود . در این هنگنام، به دیاگرام کنار موتور نگاه کنید تا ببینید کدام High و کدام Low است. همان‌طور که می‌بینیم، در علائم سربندی موتور کولر با حروف انگلیسی A و B‌ و C معین شده است  .

جهت سرویس و تعمیر کولر آبی و اطلاعات راجع به هزینه تعمیر موتور کولر آبی با ما تماس بگیرید . در کلیه زمینه های لوله کشی و خدمات تاسیساتی همراه شما هستیم .

نحوه تست موتور کولر آبی

در صورتی که بوی سوختگی از کولر به مشام برسد , موتور کولر قطعا سوخته است و بایستی نسبت به تعمیر موتور کولر یا تعویض آن اقدام شود , اما برخی اوقات خرابی موتور کولر بدون سر و صدا و بوی سوختگی و ناگهانی میباشد .

نحوه تست موتور کولر آبی با بازکردن موتور از روی کولر تست آن با برق مستقیم است , البته این روش برای مطمین شدن بکار گرفته میشود و روی کولر نیز میتوان عیب یابی موتور کولر آبی را انجام داد .

همانطور که گفته شد موتور کولر برای راه اندازی یک سیم پیچ راه انداز یا خازن دارد که در صورت سوختن هرکدام میتوان صدای هوم را از موتور شنید اما به دلیل خرابی سیم پیچ راه انداز موتور اصلی به راه نمی افتد .


Leave a Reply